Monday, November 25, 2019

Nak Istiqamah Itu Tak Mudah Namun Tak Susah

Alhamdulillah Kak Feni dah kembali tenang dan bahagia. Masa sedih hari tu sedih sangat. Kak Feni sampai nangis juga lah sebab terlalu mikir.

Last-last baca al-quran sampai puas hati. Selagi tak tenang aku takkan berhenti. Mula-mula rasa malas juga. Biasalah kita ni kan. Bila down bukan nak cari Allah. Konon nak tenangkan diri. Tapi Allah tu Dia sentiasa sayangkan hambanya.

Allah datangkan Abang Aus untuk pujuk ummi. Dia cakap ummi jom kita baca Al-Quran. Abang baca a-Quran yang abang dapat. Ummi baca Al-Quran ummi. Dia mula baca muka surat 596 surah Al-Dhuha sampai surah Al-Qariah. Ummi habiskan yang seterusnya.

Masa tu dah pukul 11.30 malam, ummi rasa penat sangat dah tapi taknak kecewakan anak takut motivasi dia pun down. Nanti dia pun  taknak baca Al-Quran. Ummi bangun dan gagahkan diri juga. Paksa walaupun malas. Bila baca Al-Quran hati sendiri yang rasa tenang dan bahagia.

Hanya orang yang amalkannya boleh rasa. Kak Feni hanya berkongsi rasa. Ketenangan itu milik Allah. Bila kita rasa tenang, air muka pun ceria. Bila kita lepaskan semua urusan dunia ni. InshaAllah segalanya akan baik-baik saja.

Kak Feni tak mahu hidup ini kucar kacir. Mahu hidup lebih indah dan teratur. Allah permudahkan segala urusan setiap hari. Dugaan datang tu tanda Allah sayang Allah rindu. Muhasabah diri. Mungkin aku juga ada buat salah sebelum tapi aku tak sedar. Bila dah kena batang hidung, baru sedar dan kembali ke pangkal jalan.

Nak jadi baik dan terus berbuat baik ni perlu istiqamah. Nak menuju ke syurga Allah bukan percuma. Biarlah biarlah orang buat kita. Yang penting kita dekat dengan Allah.

Ayat untuk pujuk diri sendiri. ✌


No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen membina. Terima kasih.