Friday, February 16, 2018

Sehari Satu Cerita 8

Rancangan hari ni ? Pagi sampai petang duduk rumah saja. Kemas rumah, basuh kain, lipat baju dan memasak. Rutin biasa sebagai seorang suri rumah. Suri rumah untuk beberapa hari. Kalau tak nak basuh dengan lipat baju pun tunggu hari minggu.

Bila hari kerja, rasa penat sangat. Ni dapat cuti lama anak-anaklah yang paling seronok sebab boleh berkepit dengan ummi 24 jam. Bila ummi kerja selalu suruh ummi balik awal tapi ummi masih belum mampu. Tempat kerja ummi jauh. Ummi pula pergi kerja dengan abah. Abah balik kerja pukul 7. Jadi ummi nak tak nak kena sabar. Dah hampir 5 tahun dah ummi kerja di Plaza Permata. 2 3 tahun pertama ummi tidur di surau kalau sampai awal. 

Alhamdulillah sejak tahun 2015, bos ummi dah bagi duduk di pejabat sampai waktu balik. Jadi masa tu ummi luangkan waktu untuk buat bisnes online secara dropship. Alhamdulillah kadang-kadang ada masuk order. Modal tak banyak hanya mendaftar jadi ahli dan kemudian dah boleh buat promosi di fb, instagram, blog dan media sosial yang lain.

Daripada kosong tak pandai menulis dan buat marketing, alhamdulillah sekarang masih lagu belajar dan belajar. Lagi banyak kita belajar lagi banyak yang kita tak tahu. Rasa macam nak pergi kursus tapi banyak sangat halangan. InshaAllah jika diberi peluang nak pergi banyak lagi kursus untuk meningkatkan lagi ilmu di dada.

Perlahan-lahan belajar. Rezeki tidak pernah salah alamat orang kata. Selagi kita berusaha, inshaAllah pasti ada jalan. Teringat kawan Feni yang berjaya buka taman bimbingan kanak-kanak dengan apa yang ada. Alhamdulillah tumpang gembira.

Dia ada juga ajak untuk buat sama-sama, tapi Feni masih sayangkan kerja sekarang. Mungkin dalam 4 atau 5 tahun lagi baru nak fokus bisnes betul-betul. Sekarang ni fokus untuk online saja. Sebab online pun boleh hidup jugak. Hihi modal pun tak banyak dan risiko pun tak banyak. Modal banyak risiko pun banyak.

Mula-mula ni kumpul database customer dan buat follow-up. Untuk customer lama, pegang ketat-ketat. Marketing untuk customer baru. Seronok kalau buat betul-betul bisnes online ni. Dapat kenal kawan baru, dapat kawan baru dan idea pun berkembang. Jangan dengki dengan orang lain. InshaAllah rezeki kita Allah yang tentukan.

Kita hanya perlu berusaha dan bertawakal. Dalam mengejar impian banyak perkara yang kita akan lalui. Suka duka perjalanan menuju kejayaan itu sangat manis untuk dikenang. Jadilah insan yang baik untuk dikenali bukan dengan benda yang tak baik. 

No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen membina. Terima kasih.