Thursday, September 29, 2016

Stronger



Kawan datang dan pergi. Macam angin lalu. Mengapa kita perlu melukakan hati sendiri bila ada yang berlalunya satu persatu pergi meninggalkan kita. Jangan bersedih terlalu lama dengan kesedihan yang sementara. Bangkitlah. Allah kan ada. 

Merayu dan menangislah memohon kepada Allah. Allah hantar ujian ini tandanya dia sayang sangat dengan hambanya. Kenapa Allah bagi ujian ? Supaya kita tidak leka dan melupakannya. Supaya kita sentiasa ingat bahawa semua yang ada kat atas muka bumi dan semesta alam ini milik Dia. 

Jangan ketika susah saja kita ingat Allah. Ketika senang pun ketika kena ingat Allah sebab Allah kan maha Menguasai Segala Sesuatu.

Kenapa aku perlu bersedih berduka lara berpanjangan ?

Masih ada yang masih setia bersama aku. Keluarga adalah pembakar semangat untuk aku terus kuat dan berdiri. Mengapa aku harus berhenti dan biarkan semua cita-cita dan impian aku hancur hanya dengan sedikit kesusahan. Bukankah sudah banyak benda yang telah aku buat dan belajar. Kenapa aku tak boleh kekalkan momentum itu ?

Kenapa aku perlu melayan emosi dan berduka lara ? Kenapa ?

Perbetulkan niat dan teruslah berjalan. Jangan mudah putus asa. Ingat kata-kata keramat ini. Allah yang menggerakkan hati-hati manusia. Tugas kita memohon dan berdoa. Buat buat buat buat. Jangan putus asa. Jangan mengalah di saat orang lain mengalah. Bangkitlah den kejarlah cita-cita itu. Kerana ianya percuma. Mintalah kepada Allah. Allah kan maha kaya.

Jangan mintak sikit-sikit. Mintak banyak. Tak ada diskaun dalam doa. Kita dan buat, usaha, doa dan kita tawakal saja. InshaAllah rezeki akan datang dari sumber yang tidak disangka-sangka.

Kita penat usaha tapi kita lupa dengan pemilik rezeki tiada guna. Kosisten dengan amalan rohani sebagai makanan jiwa. InshaAllah kita takkan takut dengan sebarang dugaan dan ujian.



No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen membina. Terima kasih.